Data: Informacje
Otrzymuję wiele zapytań o weryfikację Państwa projektów reklam czy opakowań produktów zawierających kody QR. Bardzo często projektanci starają się połączyć funkcjonalność użytkową kodu QR z bogatym projektem graficznym.
Nie chcę wchodzić w ich kompetencje i zagadnienia estetyczne. Będę skupiał się na zakresie możliwości technicznych i przeznaczeniu jakie ma kod QR czyli możliwość szybkiego odczytania zakodowanych w nim treści.
Generalnie kod QR składa się z modułów w kolorze jasnym i ciemnym. Ma dokładnie określone elementy składające się tych, zawierających zapisane treści oraz miejscami szczególnymi pozwalającymi czytnikom na orientację i odczyt danych z kodu. Z uwagi na zastosowanie odróżniania barw i algorytmów korekcji błędów istnieją pewne marginesy tolerancji zmian graficznych, które można wykorzystać do "upiększenia" kodów QR.
Moduły kodów QR mają kolor jasny lub ciemny. Standardowo zakłada się że kolorem jasnym jest biały, kolorem ciemnym jest czerń. Nie są to kolory obowiązkowe, pod warunkiem zachowania odpowiedniego poziomu kontrastu pomiędzy jasnym i ciemnym kolorem. Moduły ciemne w kolorze niebieskim, czerwonym czy zielonym nie będą stanowiły żadnego problemów dla czytników.
Przykłady poniżej:
Od razu mogę napisać, że kategorycznie odradzałbym zamieszczenie kodu z inwersją kolorów. Większość, nawet nowoczesnych programów nie będzie w stanie odczytać kodów z rewersją kolorów. Są wyjątki, które posiadają algorytm pozwalający na taki odczyt, ale nie są one jeszcze popularne.
Na zamieszczenie grafiki w kodzie QR pozwala algorytm korekcji błędów Reed-Solomon’a. Umożliwia on odczyt danych pomimo uszkodzenia fragmentu kodu QR. Ilość możliwej, uszkodzonej powierzchni zawiera poniższe zestawienie:
L - umożliwiający odzyskanie około 7% nieczytelnych danych.
M - około 15%,
Q - około 25%,
H - około 30%.
Pozwala to po prostu na "zniszczenie" kodu i zamieszczenie w jego wnętrzu dowolnej grafiki. Zaleca się aby grafikę zamieścić w środkowej części kodu. Nie powinna ona też sugerować kwadratowych modułów z danymi. Modyfikacja taka powinna zostać każdorazowo zweryfikowana przy użyciu czytnika.
To zależy od przeznaczenia projektu.
Ja osobiście bardzo zachęcam do zamieszczania niezmienionych, czarno-białych kodów QR, nawet na najbardziej eleganckich czy zwariowanych projektach graficznych.
Ma to pewien wymiar funkcjonalny i marketingowy. Oko osoby, która wie co to jest kod QR momentalnie wychwyci zamieszczony gdzieś na kolorowym opakowaniu czy reklamie charakterystyczny, kwadratowy, czarno-biały kod i jest duże prawdopodobieństwo, że zechce go zeskanować. Po prostu kod rzuca się w oczy.
Tendencję tą można zaobserwować u właścicieli największych marek na świecie.
W serwisie QR Online możesz modyfikować graficznie kody QR. System pozwala na zmianę kolorystyki, kształtów modułów danych, kształtu znaczników lokalizacji itp. W tym celu konieczne jest posiadanie aktywnego konta klienta i zapisanie kodu na koncie.